Mituri despre burnout

Ti s-a intamplat si tie sa te vezi lipsit de motivatie, sa nu iti vina sa te ridici din pat si sa mergi la serviciu. La ce bun? Te simti doar epuizat si in imposibilitatea de a le duce pe toate. Oare asta inseamna Burnout?

M-am intalnit cu burnout-ul de mai multe ori in ultimii ani, si cand am trecut eu insumi prin asta, am inteles ce nu intelegeam.

Discutand cu altii despre situatia mea de atunci, mi-am dat seama cate preconceptii avem: „Ia si tu o vacanta mai lunga si trece.” „Pai asta nu e burnout daca poti sa te ridici din pat” „Inseamna ca nu esti rezistenta la stres si esti tu prea vulnerabila”.

Ca perfectionista, recuperata din burnout, am sa impartasesc cu voi cateva mituri despre burnout si care este de fapt realitatea bazata pe studii.

  1. Daca ajugi la burnout inseamna ca nu ai un job care te pasioneaza.

Eu eram foarte pasionata de ceea ce făceam, eram la locul meu, trup si suflet. Și imi pasa si vroiam să le fac bine pe toate. Pardon, nu bine, foarte bine.

Ati auzit mai mult de o data fraza „daca faci o munca care te pasioneaza, nu mai simti ca lucrezi”. Si de altfel, cand esti pasionat, tinzi chiar sa lucrezi serile, ba chiar in weekend (antreprenorii stiu despre ce vorbesc …si nu doar 😊). Dar a face o munca care ne pasioneaza este mai degraba ca o poveste de dragoste mai complicata, cu multa pasiune, captivanta, incitanta. Si tocmai excesul, faptul ca iti pasa „prea mult”, ne introduce in faza de „burn in” (termen aparut in 1994 atribuit la psihologul Gary Cooper), cand ne „supraincalzim”, si reprezinta faza care precede burnout-ul.  

Potrivit unui studiu publicat în „Journal of Personality”*, cand angajatii isi iubesc jobul,  acest tip de muncă poate duce la o pasiune „obsesivă” (spre deosebire de „armonioasă”), ceea ce creaza mai multe situații conflictuale și, prin urmare, la epuizare.

Managerii si antreprenorii care se simt investiti cu o misiune, cei care lucreaza in ONG-uri, profesorii, asistenții medicali și medicii sunt printre profesioniștii cu cel mai mare risc de burnout si epuizare profesionala .

  1. Doar cei putin rezistenti, personalitatile vulnerabile ajung in burnout.

Asta a fost una din primele intrebari pe care mi le-am pus, ceilalti din jur pareau sa gestioneze stresul bine, oare sunt eu de vina? Atunci cand esti in burnout e foarte frecvent, chiar inevitabil, sa te simti vinovat, sa te simti „slab”, pui la indoiala totul, competenta ta, personalitatea, ceea ce este si nu este normal.

Cu totii putem fi victime ale burnout-ului indiferent de profil sau profesie. Conform cercetarilor realizate de Dr. Geri Puleo, personalitatile cele mai expuse la burnout sunt de fapt personalitatile tip A, „overachievers”, starurile, cei care sunt des descrisi ca fiind perfectionisti. Tind sa nu refuze noi sarcini, indiferent de cat au deja in to do list. Au impresia ca au capacitatea sa faca totul.

  1. Workloadul este principala cauza.

Statisticile realizate de cei de la Gallup arata ca numarul de ore lucrate pe saptamana conteaza intradevar, cu riscul de burnout care creste significativ cand angajatii depasesc 50 de ora pe saptamana si chiar mai mult dupa 60 de ore pa saptamana. * (https://www.gallup.com/workplace/288539/employee-burnout-biggest-myth.aspx) Dar, tot cei de la Gallup ne demonstraza ca si mai important este modul in care traim si percepem acest volumul de munca. Adica nu cate ore lucram efectiv ci ce parere ai tu despre numarul de ore lucrate si workload. 

In afara de workload, conform aceluiasi studiu, primii 5 factori care se coreleaza cel mai mult cu burnout-ul sunt: 

  • Tratament nedrept la locul de muncă; 
  • Sarcini de lucru greu de gestionat;
  • Comunicare neclară din partea managerilor;
  • Lipsa suportului managerului;
  • Presiune de timp nerezonabilă.
  1. Oboseala este un principalul simptom caracteristic al burnout-ului.

Philippe Zawieja, un cercetatorul francez care a publicat un studiu recent si o carte asociata pe acest subiect, ne spune ca „Nu este atât de simplu.”  De fapt, 130 de semne clinice au fost deja identificate prin diferitele studii efectuate pe acest subiect. Dar regăsim urmatoarele șase simptome la majoritatea victimelor burnout-ului:

  • hiperactivitate inițială (burnin): un fel de frenezie avand sentimentul de a fi „esențial” pentru job-ul sau echipa din care facem parte, respectiv imposibilitatea de a ne opri, ceea ce duce la prezenteism și epuizare;
  • dezangajare: distanțare fata de ceilalți, evitare, răceală, cinism, apoi impresia unei lipse de recunoștinta, sentimentul de a fi exploatat;
  • suferință psihologică: vinovăție, amărăciune, gelozie, sentiment de gol interior, neajutorare, pesimism care duc la agresivitate punand vina asupra celorlalți și a „sistemului”;
  • blocare cognitivă: tulburări de concentrare și memorie, demotivare, rigidizare cu dispariția simțului umorului și rezistență la schimbare de orice fel;
  • efecte psihosomatice: probleme de somn, tulburări sexuale, palpitații, tensiune musculară, dureri de spate, migrene, creștere sau pierdere în greutate.

De zeci de ani, termenul „burn-out” a fost discreditat, acuzat că este doar un moft al generațiilor Y și Z în căutarea unui echilibru mai bun între viața lor privată și profesională. Dar poate ca noi tinerii am inteles de fapt ce e mai important in viata. Din 2019 burnoutul a fost recunoscut inclusiv in medicina, fiind inclus în revizia a 11-a a Clasificării internaționale a bolilor (ICD-11) ca fenomen ocupațional.

Si companiile recunosc din ce in ce mai mult faptul ca si cauzele, si in consecinta si solutiile, trebuie sa fie sistemice in fata acestui fenomen, deoarece este un alt mit sa spui „trebuie doar sa lucrezi pe rezilienta ta si poti sa te recuperezi singur” sau „ai doar nevoie de o vacanta”**. Dar despre solutii si moduri de a iesi din burnout, va propun sa discutam intr-un alt articol. 

Others 
Resurse
*https://www.researchgate.net/publication/43532701_On_the_Role_of_Passion_for_Work_in_Burnout_A_Process_Model   
**https://www.researchgate.net/profile/Mina_Westman/publication/13850676_Effects_of_a_respite_from_Work_on_burnout_Vacation_relief_and_fade-out/links/0912f51011b594f34d000000/Effects-of-a-respite-from-Work-on-burnout-Vacation-relief-and-fade-out.pdf
https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases
https://www.buzzfeednews.com/article/annehelenpetersen/millennials-burnout-generation-debt-work
https://s3.amazonaws.com/ghwbpr-2019/UAE/GH19_Ch5.pdf

Cristina Chis,
17 noiembrie 2020